.
اطلاعات کاربری
درباره ما
دوستان
خبرنامه
آخرین مطالب
لینکستان
دیگر موارد
آمار وب سایت

مقدمه: بر اساس برآوردهای فعلی سازمان های مختلف، نیمی از جمعیت جهان در شهرها زندگی می کنند و این شهرها مصرف کنندگان اصلی انرژی هستند. شهرها سهم بزرگی در تولید انرژی جهان دارند (حدود 60 تا 80 درصد) و سهم عظیمی در انتشار CO2 دارند. انرژی در قلب بحرانی ترین مسائل اقتصادی، زیست محیطی و توسعه ای است که جهان امروز با آن مواجه است. انرژی برای ارائه خدمات شهری ضروری است و نقش آن می تواند در بسیاری از مراحل فرآیند طراحی شهری حیاتی تلقی شود. این تحقیق با برنامه‌ریزی و چیدمان یک شهر جدید آغاز می‌شود و به ساختار اجتماعی-اقتصادی شهر و فعالیت‌های آن و انتخاب حامل‌های انرژی و فناوری‌های مورد استفاده برای پاسخگویی به نیازهای انرژی شهر می‌پردازد. در سال های اخیر، افزایش علاقه به مسائل آب و هوا و انرژی شهری وجود داشته است. یکی از پرترافیک ترین پروازهای ایران، پرواز مشهد به تهران می باشد که می توانید بلیط خود را از سایت آس چارتر تهیه کنید.

LiteratureReview: بر اساس تئوری ها و تاریخچه سطوح مصرف انرژی در کشورهای مختلف و با توجه به توسعه پایدار در جهان، حفاظت از منابع انرژی اهمیت پیدا کرد و در طول سالیان متمادی رویکردهای مختلفی مانند رشد هوشمند، توسعه فشرده و ... ارائه شده است. که اهمیت این موضوع را نشان می دهد. برنامه ریزی و طراحی شهری ساختار فضایی، کالبدی و مدیریتی شهر را تعیین می کند و به طور مستقیم و غیرمستقیم بر مصرف انرژی تأثیر می گذارد. مدل سازی انرژی در مقیاس شهر ابزاری ایده آل برای مطالعه مصرف انرژی و کاهش تولید گازهای گلخانه ای در سطح برنامه ریزی شهری است. مدل‌های ارزیابی کارایی شهری در مقیاس شهر مبتنی بر معیارهای ساختمان، حمل‌ونقل و غیره است و پتانسیل بالای آنها برای مصرف انرژی و تولید گازهای گلخانه‌ای، می‌تواند راهنمای مناسبی برای کاهش مصرف انرژی و افزایش بهره‌وری انرژی (EE) باشد. با توجه به رشد جمعیت و شهرنشینی سریع، ارزیابی مصرف انرژی و ارتقای کارایی آن با استراتژی های مختلف ضروری به نظر می رسد.

با توجه به این موضوعات، EE چه برای حفاظت از منابع انرژی و استفاده بهینه از آنها و چه برای مقابله با تغییرات اقلیمی و آلودگی های آن، موضوعاتی هستند که هم در بعد ملی و هم در بعد بین المللی اهمیت دارند. بنابراین، اقدامات زیادی انجام شده است که بر دو موضوع اصلی متمرکز است: توسعه پایدار و مخالفت با تغییرات آب و هوایی. مطالعات کمی در مورد این موضوعات وجود دارد، به عنوان مثال بانک جهانی در چند مطالعه موردی مانند Gaziantep در ترکیه کار کرده است. تعداد و مهاجرت روستاییان همچنین مطالعات موردی محدودی در ایران در مورد ارزیابی بهره وری انرژی در مقیاس های کوچک مانند محله و ساختمان وجود دارد. بنابراین امروزه ضرورت ارزیابی بهره وری انرژی به دلیل مصرف بی رویه انرژی از طریق اقدامات بهینه برنامه ریزی شهری که می تواند وابستگی شهر به انرژی های فسیلی را کاهش داده و هزینه ها را کاهش داده و منابع مالی را برای بهبود خدمات شهری و مزیت های اجتماعی-اقتصادی آزاد کند، حائز اهمیت است. . روش شناسی: هدف از این مطالعه تعیین رابطه بین برنامه ریزی شهری و بهره وری انرژی، ارائه رویکردهای مرتبط با این موضوع و بررسی مدل های ارزیابی بهره وری انرژی با تاکید بر مقیاس شهری است. بسته به مقیاس مورد مطالعه می توان از مدل هایی با مقیاس های مختلف برای ارزیابی کارایی انرژی استفاده کرد.

برخی از مدل‌ها برای مطالعه کارایی انرژی در مقیاس شهرها و برخی دیگر در مقیاس‌های پایین‌تر از تقسیمات یک شهر، مانند نواحی و محله‌ها استفاده می‌شوند. از طریق مطالعه مدل‌های EE، می‌توان عوامل مؤثر و موانع موجود و همچنین عملکرد آنها را شناسایی کرد. پس از در نظر گرفتن عناصر نظری در ارزیابی EE در برنامه ریزی شهری با تمرکز بر شناسایی مدل ها و رویکردهای مختلف ارزیابی کارایی انرژی، در این تحقیق دو مدل در دو سطح انتخاب شده است: ابتدا مدل TRACE برای ارزیابی میزان مصرف انرژی انتخاب شده است. مصرف انرژی با شاخص ها و معیارهای مختلف در کل شهر تهران و پیشنهادات لازم برای افزایش EE ارائه شده است. TRACE یک سیستم پشتیبانی تصمیم است که برای کمک به شهرها در شناسایی سریع و بهره برداری از فرصت های EE طراحی شده است. بخش هایی را هدف قرار می دهد که عملکرد ضعیفی دارند، پتانسیل بهبود و صرفه جویی در هزینه را ارزیابی می کند و به اولویت بندی اقدامات برای مداخلات EE کمک می کند. TRACE بر بخش‌های شهری با بیشترین مصرف انرژی متمرکز است: حمل‌ونقل مسافر، ساختمان‌های شهری، آب و فاضلاب، روشنایی عمومی و زباله‌های جامد. سپس مدل LEED در سطح دوم برای ارزیابی دقیق‌تر کارایی انرژی در مناطق شهر تهران انتخاب شد و محله نمونه ظهیرآباد در منطقه 20 تهران بود که با شاخص‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفت تا EE در این منطقه قابل ارزیابی باشد. LEED مبتنی بر فناوری اثبات شده موجود است که قدرت و اعتبار بازار را از طریق آن هدایت می کند



:: بازدید از این مطلب : 427
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : امین پارسیان
ت : شنبه 31 ارديبهشت 1401
.

نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
چت باکس
تبادل لینک هوشمند
پشتیبانی